LUCAS 10, 1-12; 17-20
Zending van de
tweeënzeventig
1 Hierna wees de Heer nog tweeënzeventig anderen aan en zond hen twee aan twee voor zich uit naar alle steden en plaatsen waar Hij zelf nog komen zou. 2 Hij zei tegen hen: De oogst is wel groot, maar arbeiders zijn er weinig. Vraag daarom de eigenaar van de oogst om arbeiders in te zetten voor zijn oogst. 3 Ga nu, maar weet wel, Ik stuur jullie als lammeren onder de wolven. 4 Neem geen beurs mee, geen reistas en geen schoenen, en groet onderweg niemand. 5 Als je bij iemand in huis komt, zeg dan eerst: "Vrede aan dit huis." 6 Woont daar een vredelievend mens, dan zal jullie vrede op hem rusten; zo niet, dan zal die naar jullie terugkeren. 7 Blijf in dat huis en eet en drink wat men je aanbiedt, want de arbeider is zijn loon waard. Trek niet van het ene huis naar het andere. & Als je in een stad komt waar men je ontvangt, eet dan wat men je voorzet. 9 Genees er de zieken en zeg tegen hen: "Het koninkrijk van God is nu dichtbij u gekomen." 10 Maar als je in een stad komt waar men je niet ontvangt, ga daar de straat op en zeg: 11 "Zelfs het stof uit uw stad dat aan onze voeten zit, mag u houden wij vegen het af. Maar weet wel, het koninkrijk van God is dichtbij." 12 Ik zeg jullie: voor Sodom zal het op die dag draaglijker zijn dan voor zo'n stad.
Terugkeer van de tweeënzeventig; terechtwijzing en dankgebed van Jezus
Suggesties voor schriftlezingen
DE KRACHT VAN
VREDELIEVENDE KWETSBAARHEID
1.
Gen 9, 8-17: De kracht van het Verbond
2.
1 Kor 13, 1-10: De kracht van de Liefde
3.
Lc 10, 1-12; 17-20: De kracht van Vredelievende Kwetsbaarheid
INLEIDENDE NOTITIES
Wat ik in de tekst gelezen heb.
Dit is
het enige evangelie waarin Jezus niet alleen de twaalf apostelen uitzendt, maar
ook 72 andere leerlingen. Deze verwijzen naar de 72 volkeren die afstamden van
de zonen van Noach. Hiermee benadrukt Lucas dat de boodschap van Jezus niet
alleen voor het Joodse volk is, maar voor alle naties. Dit is ook het enige
evangelie waarin de gezondenen de opdracht krijgen om elk huis waar ze
binnenkomen, de vrede te wensen. Als de vrede niet wordt aanvaard, keert deze
terug naar de leerlingen. De vredesboodschap is niet afhankelijk is van de
reactie van degenen die haar ontvangen. De vrede blijft bij degenen die haar
brengen, ongeacht of ze wordt aanvaard of niet.
Wat de tekst bij mij oproept.
Dit
evangelie doet me sterk denken aan de vredelievende houding van Franciscus van
Assisi. Hij ging de wereld in met een boodschap van vrede en goedheid. Zijn
ontmoeting met de sultan van Egypte tijdens de kruistochten is een krachtig
voorbeeld van interreligieuze dialoog, waarbij hij niet vanuit een positie van
macht of overtuiging de confrontatie aanging, maar vanuit een houding van
nederigheid en kwetsbaarheid de ander tegemoet trad. Dit laat ons zien dat ware
vrede begint met een innerlijke houding van vrede en goedheid. Het is niet iets
dat je kunt afdwingen of opleggen, maar iets dat je deelt en aanbiedt. Dit is
een belangrijke les voor onze tijd, waarin conflicten en spanningen vaak hoog
oplopen.
Overweging Lucas 10, 2-12, 17-20:
DE KRACHT VAN
VREDELIEVENDE KWETSBAARHEID
Dit evangelie is een uniek verhaal binnen de synoptische evangeliën. Het is het enige evangelie waarin Jezus niet alleen de twaalf apostelen uitzendt, maar ook 72 andere leerlingen. Dit getal van 72 wordt vaak symbolisch geïnterpreteerd als verwijzing naar de 72 volkeren die in de tijd van Jezus bekend waren, afstammelingen van de zonen van Noach. Hiermee benadrukt Lucas dat de boodschap van Jezus niet alleen voor het Joodse volk is, maar voor alle naties.
Bij Marcus ligt de nadruk vooral op de
verbondenheid van de leerlingen met Jezus, aangedreven door de kracht van de
Geest. En bij Mattheus mogen de leerlingen niet langsgaan bij de heidenen en de
Samaritanen. Het evangelie van Marcus is vooral gericht op christenen in Rome,
en dat van Mattheus op Joodse christenen. Het verhaal van de 72 zonen van Noach
uit het evangelie van Lucas 10 houdt mogelijk verband met de verspreiding van
de volkeren na de zondvloed. Het doet ook denken aan de spraakverwarring als gevolg
van de hoogmoed bij de bouw van de toren van Babel. In Lucas 10 worden 72
leerlingen uitgezonden om de blijde boodschap te verkondigen aan de heidenen.
Zien we dat ook niet met Pinksteren, het feest bij uitstek van het brengen van
eenheid in de verscheidenheid van geloofsopvattingen?
Een ander bijzonder aspect van dit evangelie
is de vredesboodschap die de uitgezonden leerlingen brengen. Ze krijgen de
opdracht om elk huis waar ze binnenkomen, de vrede te wensen. Als de vrede niet
wordt aanvaard, keert deze terug naar de leerlingen. Dit toont aan dat de
vredesboodschap niet afhankelijk is van de reactie van degenen die haar
ontvangen. De vrede blijft bij degenen die haar brengen, ongeacht of ze wordt
aanvaard of niet.
Ik moet bij dit evangelie ook denken aan de
vredesboodschap van Franciscus van Assisi. Ook hij ging op zijn eigen manier de
wereld in met een boodschap van vrede en goedheid. Zijn ontmoeting met de
sultan van Egypte tijdens de kruistochten is een krachtig voorbeeld van
interreligieuze dialoog, waarbij hij niet vanuit een positie van macht of
overtuiging de confrontatie aanging, maar vanuit een houding van nederigheid en
kwetsbaarheid de ander tegemoet trad. Die Sultan was een Sufi. Van de Sufi
mysticus Rumi is bekend dat er Joden, Christenen en Moslims bij zijn uitvaart
waren.
Dit evangelie en het voorbeeld van Franciscus
laten ons zien dat ware vrede begint met een innerlijke houding van vrede en
goedheid. De kwetsbaarheid die dat met zich meebrengt, is vervuld van
Geestkracht, en is ook de kompasnaald die ons de richting wijst als wij de weg
van de vrede willen gaan. Het is niet iets dat je kunt afdwingen of opleggen,
maar iets dat je deelt en aanbiedt. Zelfs als je boodschap niet wordt
ontvangen, blijft de vrede bij jou. Dit is een belangrijke les voor onze tijd,
waarin conflicten en spanningen vaak hoog oplopen.
Gebed
Goede, genadige God, dat wij, met Franciscus,
bidden: Heer, maak mij een instrument van Uw vrede. Laat mij liefde brengen,
daar waar haat is; en verzoening waar tweedracht heerst; licht waar duisternis
is; vreugde waar droefheid is. Amen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten