zondag 11 oktober 2015



SPIRITUALITEIT
 EN 
MYSTIEK

VAN DE 
ROZENKRANS







Een rozenkrans is een gebedssnoer, in gebruik in de Rooms-Katholieke Kerk, die via de islam (de tasbih) een variant van het boeddhistische gebedssnoer (de mala) introduceerde. De overwinning bij de Slag bij Lepanto (7 oktober 1571) werd aan christelijke zijde toegeschreven aan het bidden van de rozenkrans. Na de slag stelde Paus Pius V op 7 oktober een feestdag in als gedachtenis van de overwinning op de Turken. Sindsdien geldt oktober als Rozenkransmaand.


Het rozenkransgebed leidt je op een meditatieve manier binnen in de mysteria Christi. Dit zijn de verschillende aspecten van de Menswording Gods in Jezus Christus: zijn geboorte, openbare leven, dood en verrijzenis (resp. de blijde, licht-, droevige en glorievolle geheimen). Steeds na het noemen van een geheim worden er 10 Weesgegroeten gebeden (een zogenaamd tientje). Dit wordt voorafgegaan door een Onze Vader en afgesloten met een korte lofprijzing. 


1. De vijf blijde geheimen van de rozenkrans:
1. De engel Gabriël brengt Maria de blijde boodschap.
2. Maria bezoekt haar nicht Elisabeth.
3. Jezus wordt geboren in een stal te Bethlehem.
4. Jezus wordt in de tempel aan God opgedragen.
5. Jezus wordt in de tempel teruggevonden.

2. De vijf geheimen van het Licht:
1. Jezus wordt gedoopt in de Jordaan
2. Jezus verandert water in wijn op de bruiloft te Kana
3. Jezus’ kondigt het Rijk Gods aan en roept op tot bekering
4. Jezus verandert in een gedaante van stralend wit licht
    op de berg Tabor
5. Jezus stelt de eucharistie in tijdens het Laatste Avondmaal.

3. De vijf droevige geheimen van de rozenkrans:
1. Jezus bidt in doodsangst tot zijn hemelse Vader.
2. Jezus wordt gegeseld.
3. Jezus wordt met doornen gekroond.
4. Jezus draagt zijn kruis naar de berg van Calvarië.
5. Jezus sterft aan het kruis.

4. De vijf glorievolle geheimen van de rozenkrans:
1. Jezus verrijst uit de doden.
2. Jezus stijgt op ten hemel.
3. De Heilige Geest daalt neer over de Apostelen.
4. Maria wordt in de hemel opgenomen.
5. Maria wordt in de hemel gekroond.

Door de herhaling van gebeden werkt de Rozenkrans als een mantra die innerlijke rust en ruimte schept voor contemplatie: zoals Maria vervuld werd van de Heilige Geest, faciliteert het Rozenkransgebed de Inwoning Gods (Sjechina) in de ziel van de gelovige.

Bidden van de Rozenkrans als Navolging van Jezus Christus

Voor Thomas van Kempen bestaat de ‘navolging van Christus’ uit het je inleven in het leven van Jezus, zoals dat in het evangelie verwoord wordt, en het uitbeelden van Zijn leven in je eigen leven, op zodanige wijze dat je leven aan dat van Christus gelijkvormig wordt. De ‘weg van Jezus’ en de ‘weg van Maria’ zijn nauw met elkaar verweven.  Maria maakte een ontwikkeling door van moeder van Jezus naar leerlinge van hem: zij hoorde het Woord van God, en bewaarde het in haar hart. 

Je kunt je in Jezus verplaatsen door samen met hem het Onze Vader te bidden; de Geest leidt je binnen in de relatie tussen Zoon en Vader. 

Iets soortgelijks geldt voor het Wees Gegroet. Dit bestaat uit een drievoudige begroeting van Maria. De aartsengel Gabriël groet haar van Godswege: “Wees Gegroet Maria, vol van genade, de Heer is met U”. Met Maria deelt Elisabeth in de vreugde om de Zoon: “U bent de gezegende onder de vrouwen, en gezegend is Jezus, de vrucht van uw schoot”. Tenslotte zijn wij het, die een beroep doen op Maria als baken in nood: “Heilige Maria, moeder van God, bid voor ons zondaars, nu en in het uur van onze dood, amen”. 

Het bidden van het Weesgegroet leidt je binnen in het leven van Maria. Mariaal Leven is leven in ontvankelijkheid . Met Maria raken wij “vol verlangen naar de Vader”, “vol vreugde om de Zoon”, en “vol vuur van de Heilige Geest”.




Godsgeboorte en vruchtbaarheid in de Rozenkrans

Het bidden van de Rozenkrans nodigt ons uit om de weg van Jezus en Maria te gaan, de weg van de Geboorte Gods in de mensenziel. Godsgeboorte en vruchtbaarheid, dat zijn twee belangrijke begrippen in de mystiek van Eckhart. Je kunt de Rozenkrans zien als symbool van vruchtbaarheid, een baarmoeder, waarin je verwekt en ontvangen wordt, waaruit je wordt geboren, en waarin je wordt ‘teruggebaard’. 

De scheppingsspiritualiteit, die hieruit voortvloeit kent vier spirituele wegen. De Via Positiva laat zien hoe God zich openbaart in de schepping, hoe de mens leeft vanuit God. De Via Negativa betreft het sterven aan jezelf, en aan de godsbeelden die oprijzen in het Godmenselijke betrekkingsgebeuren. De Via Creativa verwijst naar de ‘doorbraak in de Godheid’ die plaatsvindt in het diepste, meest innerlijke van de ziel: het spoort ons aan om Jezus Christus uit te beelden in ons eigen leven. De Via Transformativa toont ons hoe de werking van de Heilige Geest in de mensenziel vrucht draagt in de gemeenschap waar je deel van uitmaakt, door je met hart en ziel in te zetten voor de medemens. 

Ik zie een verband tussen deze vier spirituele wegen en de geheimen van de Rozenkrans. De Via Positiva zie ik terug in de Blijde Geheimen (geboorte van Jezus), en de Via Negativa in de Droevige Geheimen (lijden en sterven van Jezus). De Via Creativa heeft betrekking op de Geheimen van het Licht (de omvorming die Jezus teweegbrengt in zijn openbare leven), en de Via Transformativa zien we terug in de Glorievolle Geheimen (waarbij Jezus’ verrijzenis en hemelvaart leiden tot het neerdalen van de Heilige Geest in de mensenziel). 

Dit geheel overwegende, ga je beseffen dat God jou in je bestaan hier en nu  ‘tevoorschijn kijkt’, en je doet inkeren naar de Bron, je terugvoert naar de Grond van het bestaan.





Meer weten over de Rozenkrans?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rozenkrans 


http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=79










Geen opmerkingen:

Een reactie posten