door Paul Reehuis en Frans Pernot.
Eind september vieren we het feest van de aartsengelen en 2 oktober het feest van de engelbewaarders. Soms lijken ze meer verering te krijgen dan God zelf of Jezus. Komt dit omdat God te transcendent wordt aangevoeld en niet meer de mensen nabij? De apostel Paulus verzette zich al tegen de te hoge plaats die men aan geestelijke machten en engelen toekende en daarbij het evangelie van Jezus Christus verwaarloosde. In de nieuwtestamentische Brief aan de Hebreeën krijgen de engelen een plaats onder Jezus als de Zoon van God. Hij moest in de school van het menselijk lijden gehoorzaamheid leren. Dat maakte hem meer verheven dan de engelen. Het menselijk levenslot staat bij God op een hoger plan dan de positie van de engelen. Maar wat zijn ze? Ze worden dienende geesten genoemd. Ze vertegenwoordigen God wanneer Hij bewogen is om mensen en hen te hulp schiet. Je ziet dat aan de bekende gestalten van de aartsengelen, die in hun namen aspecten van God vertegenwoordigen: Gabriel betekent sterke man Gods, Rafael God geneest. Michael wie is als God? Uriel licht van God. In het evangelie wijst Jezus op engelen die elke mens persoonlijk vertegenwoordigen voor het aangezicht van God, zij worden de bewaarengelen genoemd. Ik (Paul) zie de engelen als vertegenwoordigers die God en Jezus Gods zoon aan ons naderbij brengen en ons bij God vertegenwoordigen.
In de Titus Brandsma Gedachteniskerk zijn er o.a. engelen te zien op de tabernakeldeur in de Sacramentskapel met de beeltenis van de aartsengelen Michaël en Gabriël. Met het zwaard overwon Michaël de strijd tegen de draak. Bij Michaël moet ik (Frans) denken aan het aantrekken van de wapenrusting Gods als we beproefd worden, waar de Karmelregel over spreekt. Gabriël bracht aan Maria de goddelijke boodschap dat zij de moeder van Jezus zou worden. Gabriël was de aankondiger van de inwoning Gods in de mensenziel, eerst bij Maria, maar vervolgens bij iedere gelovige. Is het juist niet in de eucharistie, dat we worden bekleed met Gods eigenschappen, dat de geloofsgemeenschap wordt omgevormd tot mystiek lichaam van Christus?
Gabriël is in onze kerk ook te zien in de muurschildering bij de sacristie, waarin de Boodschap aan Maria wordt uitgebeeld. Vlak daarbij, in de doopkapel, staat sinds enige tijd een beeld van een liggende engel, waarvan het gezicht me doet denken aan de beelden op Paaseiland. Is het niet met de doop en met Pinksteren dat wij, in navolging van Maria, de Heilige Geest ontvangen, en opnieuw geboren worden als kind van God?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten