SACRAMENTELE COMMUNICATIE IN DE GEEST VAN PINKSTEREN
De hoogfeesten na Pinksteren kunnen worden gezien als
doorwerking in ons eigen leven van de Geest van Jezus Christus. Eén van die
feesten in juni is Sacramentszondag, waarbij gevierd wordt dat Jezus zich in de
gedaante van brood en wijn aan de gelovigen wil geven als voedsel en onder de
mensen wil blijven door middel van zijn tegenwoordigheid in de geconsacreerde
offergaven. Anders dan bij Witte Donderdag, dat verwijst naar het Laatste
Avondmaal in de beslotenheid van de bovenzaal waar Jezus met de leerlingen
verbleef, is Sacramentszondag een feest dat in de openbaarheid gevierd wordt. Men denke aan de vele
sacramentsprocessies, waarbij de priester de hostie in een monstrans door de
straten van de parochie ronddraagt.
Hoe mooi die processies ook zijn, als cultuurverschijnsel en
uiting van lokale geloofsgemeenschap, toch is het zinvol om stil te staan bij
de bedoeling van de eucharistie. In de Geest van Pinksteren bevordert de
eucharistie ‘sacramentele communicatie’ tussen God en mens, een doorlopende inwijding
van de mens in het Geheim van God. De eucharistie is opgebouwd als “Lectio
Divina”, met lezing en meditatie in de dienst van het woord, en gebed en
contemplatie in de dienst van de tafel. Bij de wegzending worden de gelovigen
aangespoord om de weg van Jezus Christus te gaan.
Het verschil tussen lezing en meditatie enerzijds en gebed en comtemplatie anderzijds is, dat lezing en meditatie uitgaan van onszelf, en gebed en contemplatie uitgaan van de Heilige Geest. Met andere woorden, als wij in verlangen bidden vanuit heel ons hart, heel ons wezen, is het eigenlijk de Geest van God die in ons bidt, met onuitsprekelijke verzuchtingen, en is het de Geest die schouwt, en dát voelen wij. Wij zien dat wij Gezien worden. Meer dan dat, als God ons ziet, kijkt Hij ons te voorschijn....
In wezen komt sacramentele communicatie hierop neer, dat wij brood en wijn voor elkaar zijn, dat God in ons werkt door wederkerige belangeloze zelfgave. Wij gelovigen zijn in ons leven voortdurend bezig met het lezen en duiden van de Goddelijke Aanspraak. Door het vleesgeworden Woord in ons op te nemen, wórden we in het Woord opgenomen. In ons gebed komen we in contact met ons verlangen, ontvangen we God naar de mate waarin we leeg worden van onszelf, en stellen we Hem present in ons handelen in de wereld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten